logotype

Nadchodzące imprezy

Dla organizatorów

Organizujesz konwent, pokazy gier albo turniej i chcesz zareklamować swoją imprezę? Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript., a zarówno w tym polu, jak i na stronie głównej naszego portalu pojawi się stosowne ogłoszenie.

Plastic Soldier Company - GAZ Trucks

Stanowcza większość moich jednoramkowych zakupów to figurki 28 mm, lecz czas zrobić sobie od nich przerwę i przyjrzeć się mniejszym modelom. Serdecznie zapraszam zatem na recenzję 15 mm ciężarówek GAZ AA i AAA od Plastic Soldier Company. Choć inne radzieckie pojazdy tej firmy, z którymi miałem dotąd do czynienia (czyli wypuszczone wcześniej T-70, IS-2 oraz SU-76M), nie zrobiły na mnie szczególnie dobrego wrażenia, zdecydowałem się zaryzykować i zobaczyć, czy samochody ciężarowe wyszły Brytyjczykom lepiej od czołgów i dział samobieżnych.

Rozpoznanie

Zestaw GAZ Trucks dostępny jest w dwóch skalach, 1/72 (20 mm) i 1/100 (15 mm). Omawiana tutaj 15 mm wersja zawiera 5 identycznych ramek, które pozwalają złożyć łącznie 10 ciężarówek – 5 dwuosiowych GAZ-ów AA i tyle samo trzyosiowych GAZ-ów AAA.

Na stronie producenta cena zestawu wynosi obecnie 31,95 funtów (a za 7,99 funtów dostaniemy pojedynczą ramkę z dwiema ciężarówkami). Niestety w polskich sklepach 15 mm GAZ-y nie są teraz dostępne.

Jakość i montaż

Jak już wspomniałem, z jednej ramki można złożyć dwie ciężarówki, jedną dwu-, a drugą trzyosiową. Części każdej z nich zajmują jedną połowę – na poniższym zdjęciu po lewej mamy elementy GAZ-a AAA, a po prawej GAZ-a AA (choć znaczna większość z nich jest zamienna).

Niemal od razu moją uwagę zwróciły jamki skurczowe na przedłużeniach błotników obu ciężarówek, a także na mocowaniach zderzaków. Na szczęście wszystkie znajdują się po spodniej stronie, więc podczas gry pozostaną niewidoczne. Poza tym to jedyne poważniejsze wady odlewu – oprócz nich na częściach znalazłem wyłącznie drobne linie w miejscach podziału formy.

Oba samochody są do siebie bardzo zbliżone, a jedyną różnicą jest liczba tylnych osi i kół. GAZ AA składa się z 22 części, zaś GAZ AAA z 26, przy czym oba mają koło zapasowe, które jest elementem opcjonalnym (trochę więcej o nim za chwilę.

Złożenie obu ciężarówek jest proste i niemalże nie wymaga posiłkowania się instrukcją, która zresztą jest bardzo uproszczona i pokazuje tylko trzyosiową wersję ciężarówki. Moje wątpliwości wzbudziło jedynie mocowanie przedniej osi, którą trzeba wkleić w otwór powstały po zamontowaniu zderzaka i osłony chłodnicy.

Najważniejszą rzeczą, na którą trzeba uważać, jest odpowiednia kolejność przyklejania tylnych kół. Boleśnie się o tym przekonałem, gdy podczas składania GAZ-a AAA dopadła mnie jakaś pomroczność i wpierw zamocowałem koła zewnętrzne, przez co później musiałem wymieniać osie… Dlatego na tym etapie zalecam konsultowanie się rozpiską prezentującą rozmieszczenie elementów na ramce (znacznie przydatniejszą od instrukcji; obie są dostępne na stronie PSC, a zapewne też w pudełku).

Spasowanie części pozostawia nieco do życzenia, bowiem przewidziane na nie otwory są zazwyczaj nieco zbyt duże, przez co bardzo łatwo przykleić niektóre elementy krzywo.

Najmniej praktyczne jest mocowanie obu skrzyń. U spodu mają one wcięcia, które należy dopasować do ramy, lecz są one na tyle płytkie, że trudno wyczuć, kiedy skrzynia znajdzie się na miejscu.

Na koniec omawiania montażu chciałbym wrócić do kół zapasowych, których… nie uwzględniono w instrukcji. GAZ AA ma za tylną osią trzpień, do którego należy przykleić piąte koło, zaś w przypadku GAZ-a AAA najlepiej posiłkować się ilustracją z pudełka, która pokazuje zapasowe koło zamocowane przy drzwiach pasażera, co ma potwierdzenie w zdjęciach z epoki (choć znalazłem też współczesne ilustracje pokazujące, że dodatkowe koła przewożono pod skrzynią).

Gotowe ciężarówki prezentują się ładnie i całkiem szczegółowo, zwłaszcza z przodu, gdzie zadbano o ładne odtworzenie okolic osłony chłodnicy łącznie z klaksonem. Oczywiście gdy dokładniej porównamy GAZ-y ze zdjęciami czy ilustracjami, dostrzeżemy brakujące detale, lecz większość byłaby trudna do odlania (haki holownicze przy przednich błotnikach) lub zbyt delikatna (boczne lusterko kierowcy czy przedni zderzak z dwóch poziomych elementów). Jest jednak kilka szczegółów, które twórcy mogliby uwzględnić bez większych problemów, na przykład wycieraczka czy zamki pozwalające opuścić burty skrzyni ładunkowej.

Warto też zaznaczyć, że złożone modele wyglądają dość solidnie, szczególnie jak na pojazdy kołowe (wypadają pod tym względem znacznie lepiej od misternych ciężarówek Zvezdy).

Porównanie

Trudno dostać u nas inne 15 mm modele ciężarówek GAZ AA i AAA, ale z pewnością warto za to porównać pojazdy PSC do figurek, przy których będą walczyć. Na zdjęciu poniżej mamy czterech radzieckich żołnierzy, od lewej: dwaj sołdaci od Battlefrontu (czyli do Flames of War), trzeci od PSC, a ostatni od Petera Piga. Pomimo różnic między stylem rzeźb wszystkie figurki nieźle pasują do ciężarówek (należy też wziąć pod uwagę różnice w wysokości integralnych podstawek).

Na drugim zdjęciu porównałem oba GAZ-y do ZiS-ów od Zvezdy (z prawej recenzowany dawno temu ZiS-5, z lewej wyrzutnia rakiet na ciężarówce ZiS-6). Modele Zvezdy są wyraźnie dłuższe i wyższe od pojazdów PSC, tak jak być powinno – ZiS-y były bowiem większymi ciężarówkami o wyższej ładowności.

Zastosowanie

Ciężarówki GAZ AA i AAA, a także ich zmodernizowane wersje MM i MMM (różniące się wyłącznie silnikiem), były obok wspomnianych powyżej ZiS-ów głównymi samochodami ciężarowymi Armii Czerwonej w trakcie II wojny światowej. Miłośników konwersji z pewnością zainteresuje fakt, że na podstawie tych ciężarówek stworzono wiele pojazdów specjalistycznych, w tym ambulanse, wywrotki czy cysterny.

Jeśli chodzi o bardziej bojowe pojazdy, zarówno wersja dwu-, jak i trzyosiowa doczekały się kilku wariantów przeciwlotniczych uzbrojonych w poczwórne karabiny maszynowe Maxim, wielkokalibrowe karabiny maszynowe DSzK oraz armaty przeciwlotnicze 72-K kalibru 25 mm i 61-K kalibru 37 mm. Trafiłem też na zdjęcia standardowych ciężarówek, które na skrzyniach miały ustawione zdobyczne niemieckie działa plot.

Miłośnicy większych kalibrów mogą spróbować przerobić GAZ-a AAA na SU-1-12, czyli działo samobieżne z zamontowaną z tyłu 76 mm pułkową armatą wz. 1927. W grę wchodzi też przerobienie ciężarówek na Katiusze (nie mam pewności, czy GAZ-y AAA były wykorzystywane w tej roli, ale Sowieci montowali wyrzutnie na najróżniejszych podwoziach).

Oprócz Armii Czerwonej GAZ-y trafiły do polskich jednostek sformowanych na terenie ZSRR, a zdobyczny egzemplarze były używane przez Niemców.

Podsumowanie

Modele ciężarówek GAZ AA i AAA od Plastic Soldier Company to udane modele wargamingowe – całkiem szczegółowe, łatwe do złożenia, a przy tym solidniejsze od konkurencyjnych plastikowych modeli. Szczerze polecam!

2009–2024, TheNode.pl Disclaimer
Template designed by Globberstthemes