logotype

Nadchodzące imprezy

Dla organizatorów

Organizujesz konwent, pokazy gier albo turniej i chcesz zareklamować swoją imprezę? Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript., a zarówno w tym polu, jak i na stronie głównej naszego portalu pojawi się stosowne ogłoszenie.

Armie Chronopii - krasnoludzki Klan Rogatych

Powiada się, że zanim narodzili się ludzie, zanim elfy zaczęły chodzić po świecie, bogowie krasnoludów wyrzeźbili swe dzieci w najtwardszym kamieniu i najmocniejszym metalu, jakie udało mu się znaleźć. Założyciele uczyli swe dzieci, jak przeżyć. A krasnoludy z ich pomocą wycinały potężne Kręgotwierdze. Każda z twierdz odzwierciedla tajemną mapę wszechświata, a ponoć nawet klucz do samej rzeczywistości...

 

Rogaci byli najbliżsi Klanowi Smoka i wciąż jeszcze wielu z nich nie może otrząsnąć się ze wspomnień brutalnej masakry, podczas której książę Valimyr wybił do cna ich braci. Członkowie Klanu Rogatych są gwałtowni w walce i nawet jak na standardy krasnoludów bardzo pesymistycznie nastawieni. Silną nienawiścią darzą inne rasy, a szczególnie elfów.

 

Wstęp

Krasnoludy Klanu Rogatych to moja pierwsza armia do Chronopii. Odbyliśmy już razem wiele bitew i chciałbym podzielić się moimi spostrzeżeniami na temat wojowników tego klanu. Pragnę jednak uprzedzić, że moje spostrzeżenia bazują głównie na własnych doświadczeniach z tą armią, więc mogę nie być w pełni obiektywny. Zapraszam!

Na początek krótkie omówienie zalet i wad krasnoludów jako rasy – bez względu na klan.

Główną zaletą grania krasnoludami jest ilość dostępnych jednostek – dzięki ogromnej różnorodności gra nimi może za każdym razem wyglądać zupełnie inaczej, a wszystko to dzięki możliwości mieszania klanów. I nie można nie wspomnieć o tym, że to krasnoludy otrzymały najwięcej oficjalnych modeli spośród wszystkich armii Chronopii.

Ważną (już z punktu widzenia gry) zaletą Klanów jest wysoki pancerz – standardem jest zbroja o 22-23 pancerza, z porywami aż do 25.

Ale, żeby nie było za wesoło, krasnoludy mają także kilka mankamentów...

Szybkość – może nie tyle wada, co bolesny sposób na zrekompensowanie innym armiom wysokich statystyk krasnoludów. Na szczęście ten problem dotyczy tylko niektórych klanów (w tym niestety opisywanych dziś Rogatych).

Koszt punktowy - to największa bolączka krasnoludów. Jednostki są dobre, ale drogie – przez co na stole gracz krasnoludzki zawsze ma mniej oddziałów (a to wpływa na ilość aktywacji w turze). Brakuje u nich tanich oddziałów, które znajdziemy u Elfów czy Goblinów.

Brak magii - jednym to nie przeszkadza, inni mogą czuć się pokrzywdzeni – krasnoludy nie mają ani jednego maga, co w połączeniu z dość niewielką ilością modeli strzelających sprawia, że musimy nastawiać się na walkę wręcz.

Tyle tytułem wstępu, teraz zajmijmy się dokonaniem przeglądu naszego garnizonu...

Oddziały Klanu Rogatych

Miecznicy – w moim odczuciu jeden z lepszych oddziałów spośród klanowych siepaczy. Taranujący atak, siła 2, a do tego pancerz 24. Ze względu na 2 akcje i 2 cale ruchu raczej przypominają czołg, ale czołg z wielką siłą ataku. No i sztandar, który daje... dodatkowe +1 do Walki Wręcz!

Pięściarze – w założeniu mogą się znaleźć w jednym oddziale z miecznikami. Mają bardzo podobne statystyki, jedyna różnica w tym, że obniżono im pancerz i walkę wręcz na korzyść dodatkowego ataku. W typowej bitwie to bardziej kwestia preferencji - skuteczność mają podobną.

Włócznicy – bardzo drodzy i sytuacyjni. Jako oddział typowo naporowy może się nie sprawdzą, ale do bronienia jakiegoś obszaru i owszem - szczególnie gdy użyją manewru „jeż”, który znacznie podnosi ich odporność na szarżę wrażego oddziału.

Topornicy – drodzy, ale piekielnie skuteczni i silni. Wysokie współczynniki, taranujący atak, broń z podwójnym atakiem, do tego 3 akcje i 3 cale ruchu. Jedynym problemem jest niski jak na krasnoludy pancerz (20), ale cóż – wszystkiego mieć nie można.

Krasnoludzki miotacz płomieni – niedrodzy (jak na oddział), a atakują spory obszar. Dobrze się sprawdzają na wspomniane na początku tanie oddziały (Elfy, Gobliny). Jedyne, na co trzeba uważać, to wystawianie ich samotnie – są zbyt łatwym celem dla strzelców, dlatego powinni stać osłonięci za jakimś oddziałem.

Modele pojedyncze

Bohater Rogatych Czaszek – całkiem niezły siepacz, potrafi w turze wypłacić całkiem sporo silnych ataków, do tego ma taranujący atak i zdolność berserk.

Rogaty jeździec – piękny model, choć niestety dość słaby na stole. A już na pewno dużo słabszy od Mrocznego Jeźdźca. Jedyne, co go ratuje, to taranujący atak – jednak to za mało, by go wystawiać do gry.

Totem Krwi Klanu Rogatych – silny, wielki, groźny. Wysoki pancerz, żywotność i siła zapewniają Totemowi miejsce w grupie najlepszych spośród krasnoludów. Należy jednak pamiętać, że w Chronopii jako takiej nie ma modeli niepokonanych - dlatego lecenie "na pałę" do wroga może skończyć się tylko i wyłącznie źle (dla nas oczywiście).

Strażnik – model konieczny, by móc wykupić dla swojej armii Totem Krwi. Sam jest dość dobrym wojownikiem, jednak jego prawdziwa siła leży w możliwości przemienienia się w Totem Krwi. A wtedy zawsze spłaca się z nawiązką. Dobrym pomysłem jest trzymanie go w 2 linii, by po przemianie w Totem rzucić się na przeciwnika.

Podsumowanie

Krasnoludy Klan Rogatych to niemałe wyzwanie taktyczne dla każdego gracza Chronopii. Są armią silną, ale wymagają taktycznego wykorzystania ich mocnych stron, by siać zniszczenie w szeregach wroga. A jeśli komuś Klan Rogatych się nie spodoba, to zawsze można sięgnąć po inną opcję z szerokiego wachlarza możliwości.

www.Chronopia.pl - polskie centrum graczy - zapraszamy!

2009–2024, TheNode.pl Disclaimer
Template designed by Globberstthemes