logotype

Nadchodzące imprezy

Dla organizatorów

Organizujesz konwent, pokazy gier albo turniej i chcesz zareklamować swoją imprezę? Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript., a zarówno w tym polu, jak i na stronie głównej naszego portalu pojawi się stosowne ogłoszenie.

Bitewne Początki - Wybór Systemu - Bitewne Początki - Wybór Systemu - Popularność i Podsumowanie

Spis treści

Popularność

Trzecią kwestią, którą musimy rozważyć decydując się na pierwszą grę bitewną, jest jej popularność i szanse znalezienia innych graczy. Jest to sprawa istotna, choć może nie tak bardzo, jak poprzednie dwie. Z jednej strony musimy mieć z kim grać, a im więcej przeciwników, tym bardziej różnorodne nasze bitwy. Z drugiej strony wiele osób (moim zdaniem zbyt dużo) od razu odrzuca wszystko, co nie jest WFB i Wh40k, bo przecież „nikt w to nie gra”. A tak wcale nie jest i być nie musi.

Nasze szanse spotkania innych graczy zależą głównie od tego, gdzie mieszkamy. Można przyjąć, że im większe miasto, tym więcej systemów można w nim napotkać. Najpopularniejsze systemy, czyli WFB i Wh40k, napotkać można wszędzie tam, gdzie ktoś gra w gry bitewne (chyba że mamy do czynienia za skupiskiem ortodoksyjnych miłośników gier historycznych). Za tą parą podążają Warmachine/Hordes i FoW, a ponadto tam, gdzie są miłośnicy WFB, pewnie da się kogoś namówić na Mordheim – w końcu to te same modele. Pozostałe systemy są obecne głównie w największych miastach.

Czy to oznacza, że żyjąc w mniejszej miejscowości „skazani” jesteśmy na WFB i Wh40k? Niekoniecznie. Zawsze możemy odnaleźć współgraczy lub chociaż zainteresowanych przez internetowe fora lub namówić na nasz upatrzony system jakiegoś kolegę, który też chciałby rozpocząć przygodę z bitewniakami.

Pierwsze rozwiązanie warto zastosować nawet, gdy mamy już kogoś do gry – jak już wspomniałem, im więcej graczy, tym lepiej, a ponadto nie można zapominać o społecznym aspekcie naszego hobby, które jest świetnym sposobem na poznawanie nowych ludzi.

Z kolei drugie wyjście ma pewne finansowe zalety – zawsze możemy zdecydować się na zakup wspomnianych wyżej zestawów początkowych dla dwóch graczy, wspólnie zakupić drogi podręcznik czy zaoszczędzić na przesyłce, gdy zamawiamy modele z daleka.

Gdyby jednak nasze poszukiwania i negocjacje z kumplami zawiodły, pozostaje nam jeszcze jedno wyjście przed poddaniem się gustom większości (lub przeprowadzką) – możemy zaryzykować zakup zestawu na próbę z nadzieją, że po ujrzeniu figurek ktoś się nimi zainteresuje. Jeśli nie, cóż... pozostaje je pomalować i postawić na półce „na przyszłość”.

Jeśli nie podoba nam się ta pesymistyczna wizja (w końcu nieużywane, stojące na półce figurki to bardzo smutny widok), może spróbować od razu złożyć dwie armie. Takie wyjście wymaga od nas wystarczających finansów i dużego zapału do prac modelarskich, dlatego najlepiej sprawdza się w tanich systemach wymagających niewielkiej ilości figurek. Gdy już przygotujemy wszystkie modele i zapoznamy się z zasadami, będziemy potrzebować wyłącznie drugiego gracza. Dużym plusem jest to, że będziemy mogli zagrać także z ludźmi nie mającymi dotąd żadnej styczności z grami bitewnymi – nie oczekujmy jednak od nich, że od razu zapłoną miłością do naszego hobby.

Na koniec rozważmy wariant najsmutniejszy, gdy w okolicy nie ma graczy w upatrzoną przez nas grę, a sztuczka z kilkoma armiami jest nie do wykonania. W takiej sytuacji warto rozważyć pójście na rękę otoczeniu i dopasowanie się do niego. Ale niech nawet na myśl nie przychodzi nam rezygnowanie z „naszej” gry – w przyszłości nasi przeciwnicy wyrobią sobie gust, znudzą się swoim pierwotnym wyborem, a wtedy udowodnimy im, że od początku mieliśmy rację!

Podsumowanie

W powyższym tekście poznaliśmy podstawowe cechy gier bitewnych, ilość pieniędzy, jaką musimy wydać na rozpoczęcie przygody w kilka mniej i bardziej znanych systemów, a wreszcie wyjścia z sytuacji, gdy wybrany system nie jest zbyt popularny w naszej okolicy. Mam nadzieję, że rady te okażą się pomocne. Na koniec chciałbym powtórzyć najważniejszą z nich: wybierajmy takie systemy, które nam się podobają! Gry bitewne, jak każde hobby, istnieją przecież po to, by sprawiać przyjemność.

2009–2024, TheNode.pl Disclaimer
Template designed by Globberstthemes